Krasnoludek
Sprite to bitmap grafika zaprojektowana jako część większej sceny. Może to być statyczny obraz lub animowana grafika. Przykłady duszków obejmują obiekty w grach wideo 2D, Ikony które są częścią aplikacji UIi małe obrazy publikowane w witrynach internetowych.
W latach 1980. i przez większość 1990. sprite'y były standardowym sposobem integracji grafiki w grach wideo. Graficy stworzyli małe obrazy 2D, które były używane do przedstawiania postaci i innych obiektów. Programiści odnosili się do tych sprite'ów w Kod źródłowy i przypisano im właściwości, takie jak czas wyświetlania duszków i ich interakcje z innymi duszkami. Na przykład w side-scrollerze, takim jak Super Mario Bros, duszek wroga Koopa zamieniłby się w spłaszczonego Koopa, gdy wskoczył na niego Super Mario. Obecnie niektóre gry wideo nadal używają sprite'ów 2D, ale większość popularnych gier używa zamiast tego wielokątów 3D. Ponieważ komputery i konsole do gier mają teraz dedykowane karty wideo 3D, mogą renderować obiekty 3D wydajniej niż sprite'y 2D.
Chociaż duszki stały się mniej powszechne we współczesnych grach wideo, nadal są używane przez oprogramowanie programistów do innych celów. Na przykład sprite'y są często używane do dodawania przycisków, symboli i innych elementów interfejsu użytkownika do programów. Deweloperzy mogą dołączać akcje do ikonek w interfejsie użytkownika, takie jak odtwarzanie animacji lub zmiana bieżącego widoku okna po kliknięciu ikonki. Sprite są szczególnie przydatne do dodawania niestandardowych grafik, które nie są natywnie obsługiwane przez system operacyjny API.
Sprite'y są również używane w Sieć do przycisków nawigacyjnych i do uatrakcyjnienia wizualnego strony internetowe. W ostatnich latach arkusze sprite stały się popularnym sposobem ładowania grafiki witryn internetowych przez twórców stron internetowych. Łącząc dużą liczbę duszków w jeden obraz, wszystkie duszki mogą być pobrany i buforowane przez przeglądarkę użytkownika za pomocą pojedynczego żądania do serwera. Obrazy są następnie wyświetlane za pomocą CSS właściwości określające położenie poszczególnych duszków w obrazie.