Dlaczego 24 klatki na sekundę?

Dlaczego 24/25 klatek na sekundę? Od 1927 roku ustanowiono w Europie standard 24 kl./s dla filmu oraz 25 kl./s dla TV jako optymalne minimum dla ludzkiego oka.
Dowiedz się więcej na blog.cyfrowe.pl

Jeśli chodzi o tworzenie ruchomych obrazów i filmów, koncepcja klatek na sekundę (FPS) staje się kluczowa. Szybkość wyświetlania obrazów w filmie jest mierzona w FPS i określa płynność wideo. Standardowa liczba klatek na sekundę dla większości filmów i programów telewizyjnych wynosi 24 FPS. Ale dlaczego wybrano właśnie tę liczbę i jak wypada ona w porównaniu z innymi prędkościami FPS?

Czy 20 FPS to dużo?

20 FPS jest uważane za niską liczbę klatek na sekundę, ponieważ może powodować zacinanie się i roztrzęsienie filmów. Jednak nadal może być przydatna w niektórych sytuacjach, takich jak tworzenie filmów poklatkowych lub animacji. W grach wideo szybkość 20 FPS może być akceptowalna dla gier o wolniejszym tempie, ale w przypadku gier o szybkim tempie wymagana jest wyższa szybkość FPS, aby zapewnić płynniejszą rozgrywkę.

Ile klatek na sekundę widzi ludzkie oko?

Ludzkie oko jest w stanie dostrzec do 60 FPS, ale różni się to w zależności od osoby, a niektórzy ludzie mogą być w stanie zobaczyć do 75 FPS. Należy jednak pamiętać, że mózg przetwarza informacje wizualne inaczej niż kamera lub monitor. Nawet jeśli oko może nie widzieć poszczególnych klatek po przekroczeniu określonej liczby klatek na sekundę, wyższa liczba klatek na sekundę może nadal skutkować płynniejszym i bardziej wciągającym doświadczeniem podczas oglądania.

Ile klatek na sekundę przy 144 Hz?

144 Hz odnosi się do częstotliwości odświeżania monitora i oznacza, że monitor może wyświetlać do 144 klatek na sekundę. Jest to popularny wybór dla graczy, którzy chcą osiągnąć płynniejszą rozgrywkę i zmniejszyć opóźnienia wejściowe. Ważne jest jednak, aby mieć kartę graficzną, która może obsłużyć wysoką liczbę klatek na sekundę, aby w pełni wykorzystać możliwości monitora 144 Hz.

Jaki jest maksymalny FPS?

Maksymalna liczba klatek na sekundę zależy od różnych czynników, takich jak używany sprzęt, rozdzielczość wideo i złożoność sceny. Wyższa liczba klatek na sekundę wymaga większej mocy obliczeniowej, więc maksymalna liczba klatek na sekundę może się różnić w zależności od systemu. Jednakże, dzięki najnowszemu sprzętowi i oprogramowaniu, możliwe jest osiągnięcie ekstremalnie wysokiej liczby klatek na sekundę, takiej jak 240 FPS lub nawet wyższej.

Ile klatek w animacji?

Liczba klatek w animacji zależy od pożądanej długości animacji i szybkości FPS. Na przykład, jeśli pożądana długość animacji wynosi 10 sekund, a szybkość FPS wynosi 24 FPS, wówczas animacja będzie potrzebować 240 klatek. Jeśli jednak pożądana szybkość FPS jest wyższa, na przykład 60 FPS, wówczas animacja będzie potrzebować 600 klatek dla tej samej długości.

Podsumowując, standardowa szybkość FPS dla większości filmów i programów telewizyjnych wynosi 24 FPS, a liczba ta jest wybierana na podstawie różnych czynników, takich jak historyczne przyjęcie technologii i koszt produkcji filmów. Podczas gdy ludzkie oko może postrzegać do 60 FPS, wyższa częstotliwość FPS może nadal skutkować płynniejszym oglądaniem. Maksymalna liczba klatek na sekundę zależy od różnych czynników i może różnić się w zależności od systemu. Podczas tworzenia animacji liczba potrzebnych klatek zależy od pożądanej długości i szybkości FPS.

FAQ
Czy ludzkie oko widzi 144 Hz?

Ludzkie oko nie widzi 144 Hz, ale może postrzegać do 60 Hz lub 75 Hz, w zależności od osoby. Wyższe częstotliwości odświeżania, takie jak 144 Hz, są bardziej korzystne dla zmniejszenia rozmycia ruchu i zapewnienia płynniejszej rozgrywki.