W programowaniu obiektowym klasa i instancja to dwa podstawowe pojęcia, które każdy programista musi opanować. Klasa jest schematem lub szablonem, który definiuje atrybuty i zachowanie obiektu, podczas gdy instancja jest konkretnym wystąpieniem tej klasy. Mówiąc prościej, klasa jest ogólną ideą, podczas gdy instancja jest konkretną manifestacją tej idei. W tym artykule zbadamy różnicę między klasą a instancją i odpowiemy na typowe pytania związane z tymi pojęciami.
Jak utworzyć obiekt klasy?
Obiekt jest instancją klasy. Aby utworzyć obiekt klasy, należy najpierw zdefiniować klasę, a następnie utworzyć jej instancję. W większości języków programowania instancję klasy tworzy się za pomocą słowa kluczowego new, po którym następuje nazwa klasy. Na przykład w języku Java obiekt klasy tworzy się w następujący sposób:
ClassName objectName = new ClassName();
Jak zdefiniować klasę C++?
W języku C++ klasę definiuje się za pomocą słowa kluczowego class, po którym następuje nazwa klasy. Definicja klasy zawiera atrybuty i metody klasy. Na przykład poniższy kod definiuje prostą klasę o nazwie Osoba z dwoma atrybutami i jedną metodą:
class Osoba{
public:
string name;
int age;
void introduce(){
cout << "Nazywam się " << name << " i mam " << age << " lat." << endl;
}
};
Czy klasa i obiekt to to samo?
Nie, klasa i obiekt to nie to samo. Klasa jest ogólną ideą, która definiuje atrybuty i zachowanie obiektu, podczas gdy obiekt jest konkretnym wystąpieniem tej klasy. Klasa jest jak plan, podczas gdy obiekt jest jak budynek zbudowany przy użyciu tego planu. Możesz mieć wiele obiektów tej samej klasy, każdy z własnym zestawem wartości dla atrybutów zdefiniowanych w klasie.
Z czego składa się klasa?
Klasa składa się z atrybutów i metod. Atrybuty są właściwościami lub cechami obiektu, podczas gdy metody są działaniami, które obiekt może wykonać. Atrybuty są definiowane za pomocą zmiennych, podczas gdy metody są definiowane za pomocą funkcji. Klasa może mieć publiczne, prywatne i chronione atrybuty i metody. Publiczne atrybuty i metody są dostępne spoza klasy, podczas gdy prywatne i chronione atrybuty i metody są dostępne tylko wewnątrz klasy.
Jak wywołać klasę w Main?
Aby wywołać klasę w main, musisz najpierw utworzyć obiekt klasy, jak omówiono wcześniej. Po utworzeniu obiektu klasy można uzyskać dostęp do jego atrybutów i metod za pomocą notacji kropkowej. Na przykład poniższy kod tworzy obiekt klasy Person i wywołuje jego metodę introduce:
Person p;
p.name = „John”;
p.age = 30;
p.introduce();
Podsumowując, zrozumienie różnicy między klasą a instancją jest niezbędne dla każdego programisty, który chce opanować programowanie obiektowe. Klasa definiuje atrybuty i zachowanie obiektu, podczas gdy instancja jest konkretnym wystąpieniem tej klasy. Tworzenie obiektu klasy polega na zdefiniowaniu klasy, a następnie użyciu słowa kluczowego new w celu utworzenia jej instancji. Klasa składa się z atrybutów i metod, podczas gdy obiekt może mieć własny zestaw wartości dla atrybutów zdefiniowanych w klasie. Wreszcie, aby wywołać klasę w main, należy utworzyć obiekt klasy, a następnie uzyskać dostęp do jego atrybutów i metod za pomocą notacji kropkowej.
Tak, obiekt jest instancją klasy w programowaniu obiektowym. Innymi słowy, klasa służy jako plan lub szablon do tworzenia obiektów, które są instancjami tej klasy. Każdy obiekt utworzony z klasy ma swój unikalny zestaw właściwości i zachowań, ale wszystkie mają tę samą strukturę i cechy zdefiniowane przez klasę.