IPX
Oznacza „Internetwork Packet Exchange”. IPX to sieć protokół pierwotnie używany przez system operacyjny Novell NetWare, a później przyjęty przez Okna. IPX został wprowadzony w latach 1980-tych i pozostał popularny przez lata 1990-te. Od tego czasu został w dużej mierze zastąpiony przez standard TCP / IP protokół.
IPX to warstwa sieciowa protokołu IPX / SPX i SPX jest warstwą transportową. IPX ma podobną funkcję do IP protokołu i definiuje sposób wysyłania i odbierania danych między systemami. Protokół SPX służy do nawiązywania i utrzymywania połączenia między urządzeniami. Oba protokoły mogą być używane razem do tworzenia połączenia sieciowego i przesyłania danych między systemami.
Protokół IPX jest bezpołączeniowy, co oznacza, że nie wymaga utrzymywania spójnego połączenia w trakcie Pakiety są przesyłane z jednego systemu do drugiego. Może wznowić transfer w miejscu, w którym został przerwany, gdy połączenie zostało tymczasowo zerwane. Protokół IPX ładuje się tylko przy próbie połączenia sieciowego, więc nie zajmuje niepotrzebnych zasobów.
UWAGA: W latach 1990. popularne gry wideo, takie jak Quake, Descent i WarCraft 2, obsługiwały protokół IPX w grach sieciowych. Do usługi takiej jak Kali można się przyzwyczaić naśladować połączenie IPX przez Internet, umożliwiające gry internetowe. Obecnie większość gier wideo korzysta z protokołu TCP / IP lub własnych, zastrzeżonych protokołów, aby umożliwić graczom grę online.