Krzywa Béziera
Krzywa Béziera (wymawiana jako „bez-EA”) to linia lub „ścieżka” używana do tworzenia grafiki wektorowej. Składa się z dwóch lub więcej punktów kontrolnych, które określają rozmiar i kształt linii. Pierwszy i ostatni punkt wyznaczają początek i koniec ścieżki, a punkty pośrednie określają krzywiznę ścieżki.
Krzywe Béziera służą do tworzenia gładkich zakrzywionych linii, które są powszechne w grafice wektorowej. Ponieważ są one definiowane przez punkty kontrolne, rozmiar krzywych Béziera można zmieniać bez utraty ich gładkiego wyglądu. Grafika rastrowaz drugiej strony, zdefiniuj każdy piksel na obrazie i po powiększeniu wyglądają jak bryły lub piksele.
Istnieje kilka typów krzywych Béziera, w tym krzywe liniowe, kwadratowe i krzywe wyższego rzędu. Krzywa liniowa to linia prosta zdefiniowana przez dwa punkty. Krzywa kwadratowa zawiera punkty pośrednie, które ciągną punkty kontrolne, a tym samym ścieżkę, w różnych kierunkach. Krzywa wyższego rzędu może zawierać dodatkowe punkty pośrednie, które dostrajają sposób, w jaki ścieżka podąża za każdym punktem kontrolnym.
Kształt krzywej Béziera jest obliczany za pomocą interpolacji, metody aproksymacji ścieżki linii między każdym punktem kontrolnym. Ponieważ ekrany komputerów wyświetlają grafikę za pomocą pikseli, krzywe Béziera są zawsze przybliżane podczas wyświetlania na ekranie. Jeśli powiększysz krzywą Béziera za pomocą programu do rysowania lub CHAM oprogramowanie, zobaczysz dokładniejszą reprezentację ścieżki.
UWAGA: Krzywe Béziera zostały nazwane na cześć francuskiego inżyniera Pierre'a Béziera, dlatego „B” jest zawsze pisane wielką literą.