WDDM
Oznacza „Model sterownika ekranu dla systemu Windows”. WDDM to wyświetlacz kierowca architektura wprowadzona z Windows Vista. Poprawia wydajność grafiki w stosunku do poprzedniego Windows XP architekturę poprzez pełniejsze wykorzystanie architektury komputera GPU do renderowania grafiki systemowej.
Kiedy Microsoft wypuścił system operacyjny Vista na początku 2007 roku, dedykowane procesory graficzne (lub GPU) stały się standardowym komputerem składniki. Ponadto wydajność GPU rosła znacznie szybciej niż procesory. Dlatego programiści potrzebowali skutecznego sposobu „odciążenia” możliwie największej ilości przetwarzania grafiki z CPU do GPU. To doprowadziło Microsoft do przepisania systemu sterowników graficznych podczas opracowywania systemu Windows Vista. Rezultatem była wydajniejsza architektura grafiki WDDM.
Jedną z największych zalet architektury WDDM jest to, że obsługuje ona GPU wielozadaniowość. Umożliwia to użytkownikom systemu Windows korzystanie z wielu intensywnych grafik aplikacje w tym samym czasie. Upraszcza również programowanie grafiki, ułatwiając twórcom gier 3D pełne wykorzystanie możliwości systemu GPU. Ponadto WDDM zapewnia lepszą stabilność dzięki wykrywaniu zawieszenia sterownika i ponownym uruchomieniu sterownika ekranu zamiast konieczności pełnego ponownego uruchomienia systemu.
Chociaż architektura WDDM została wprowadzona w systemie Windows Vista, jest również używana w nowszych wersjach systemów operacyjnych Windows, takich jak Okna 7 i Okna 8. Windows 7 zawiera WDDM 1.1, podczas gdy Windows 8 zawiera WDDM 1.2. Te aktualizacje zawierają ulepszenia zaprojektowane do obsługi nowych możliwości przetwarzania grafiki oferowanych przez nowoczesne GPU.
UWAGA: WDDM może być również określany jako WVDDM lub „Model sterownika ekranu systemu Windows Vista”. Jednak termin ten nie jest powszechnie używany, ponieważ WDDM jest teraz używany w nowszych wersjach systemu Windows.