wektor
Matematycznie wektor jest wielkością określoną zarówno przez wielkość, jak i kierunek. Na przykład wektor można zilustrować 1-calową strzałką skierowaną pod kątem 30 stopni. Inny wektor może mieć 2.5 cala i wskazywać pod kątem 160 stopni. W świecie komputerów wektory są używane do definiowania ścieżek w niektórych typach obrazów, takich jak pliki EPS i dokumenty programu Adobe Illustrator. Te obrazy są często nazywane grafiki wektorowej ponieważ składają się z wektorów lub ścieżek zamiast kropek. Grafikę wektorową można powiększać lub zmniejszać bez utraty jakości.
W informatyce wektor może odnosić się do typu jednowymiarowego szyk. Na przykład wektor o nazwie „fibonacci”, który przechowuje pierwsze sześć wartości sekwencji Fibonacciego, zostałby zdefiniowany w następujący sposób:
Fibonacci [0] = 0, Fibonacci [1] = 1, Fibonacci [2] = 1, Fibonacci [3] = 2, Fibonacci [4] = 3, Fibonacci [5] = 5
Wektory są podobne do tablic, ale w przeciwieństwie do tablic wektory używają własnych pamięć mechanizmy zarządzania. Tablice są ograniczone do struktury pamięci dostarczanej przez język programowania, w którym zostały utworzone, zwykle nazywany stosem. Wektory mają bardziej dynamiczną strukturę, często nazywaną stertą, co zapewnia im większą elastyczność w używaniu pamięci. Podczas gdy tablica używa statycznej ilości pamięci, pamięć używana przez wektor może być zwiększana lub zmniejszana w miarę dodawania lub usuwania elementów z wektora.