Język programowania
Język asemblera to język niskiego poziomu język programowania przeznaczone dla określonego typu edytor. Może być produkowany przez kompilacji kod źródłowy z języka programowania wysokiego poziomu (np C / C ++), ale można je również napisać od podstaw. Kod asemblera można przekonwertować na kod maszynowy przy użyciu pliku assembler.
Ponieważ większość kompilatory konwertować Kod źródłowy bezpośrednio do kodu maszynowego, twórcy oprogramowania często tworzą programów bez użycia języka asemblera. Jednak w niektórych przypadkach kod asemblera może być użyty do dostrojenia programu. Na przykład programista może napisać określony plik proces w języku asemblera, aby upewnić się, że działa tak wydajnie, jak to możliwe.
Chociaż języki asemblera różnią się w zależności od procesora architektur, często zawierają podobne instrukcje i operatory. Poniżej znajduje się kilka przykładów instrukcji obsługiwanych przez x86 procesorów.
- MOV - przenosi dane z jednej lokalizacji do drugiej
- DODAJ - dodaj dwie wartości
- SUB - odejmij wartość od innej wartości
- PUSH - wypchnij dane do pliku stos
- POP - zdejmuj dane ze stosu
- JMP - przeskocz w inne miejsce
- INT - przerywa proces
Następujący język asemblera może być użyty do dodania liczb 3 i 4:
mov eax, 3 - ładuje 3 do rejestru „eax”
mov ebx, 4 - ładuje 4 do rejestru "ebx"
dodaj eax, ebx, ecx - dodaje „eax” i „ebx” oraz zapisuje wynik (7) w „ecx”
Pisanie języka asemblera jest żmudnym procesem, ponieważ każda operacja musi być wykonywana na bardzo podstawowym poziomie. Chociaż może nie być konieczne użycie kodu asemblera do stworzenia programu komputerowego, nauka języka asemblera jest często częścią Computer Science program nauczania, ponieważ zapewnia przydatny wgląd w sposób działania procesorów.