Wzorzec projektowy
Wzorce projektowe są rozwiązaniami wielokrotnego użytku dla oprogramowanie rozwój. Służą jako Szablony których programiści mogą używać podczas tworzenia aplikacje. Nie są specyficzne dla poszczególnych osób języki programowania, ale zamiast tego są najlepsze praktyki lub heurystyka które można zastosować w różnych środowiskach programistycznych.
Chociaż wzorce projektowe nie są zależne od języka, często zawierają obiekty lub Klasy. Dlatego zazwyczaj są one powiązane z plikami programowanie obiektowe. Poszczególne wzorce można podzielić na trzy różne kategorie: 1) wzorce kreacyjne, 2) wzorce strukturalne i 3) wzorce zachowań.
1. Wzorce kreacyjne
Kreacyjne wzorce projektowe opisują sposoby tworzenia obiektów przy użyciu metod odpowiednich do różnych sytuacji. Na przykład wzorzec „Singleton” służy do tworzenia podstawowej klasy, która będzie miała tylko jedną instancję. Typowym przykładem jest zmienna globalna zdefiniowana w Kod źródłowy programu. Wzorzec „Pula obiektów” służy do tworzenia klasy z „pulą” obiektów, które można w razie potrzeby pobierać zamiast ponownie tworzyć. Jest to często używane do buforowanie celów.
2. Wzorce strukturalne
Strukturalne wzorce projektowe definiują relacje między obiektami. Na przykład wzorzec „Private Class Data” służy do ograniczania dostępu do określonej klasy. Może to zapobiec niepożądanym modyfikacjom obiektu. Z drugiej strony klasa „Decorator” umożliwia dodawanie zachowań i stanów do obiektu w Czas. Zapewnia to programistom elastyczność dodawania dowolnej liczby klas do obiektu. Jednym z przykładów jest plik awatara w grze wideo, która gromadzi broń, zbroje i przedmioty w trakcie gry. Odpowiednio nazwana klasa „Decorator” zapewniłaby dobre ramy dla tego procesu.
3. Wzorce behawioralne
Behawioralne wzorce projektowe opisują zachowanie obiektów, na przykład sposób, w jaki się ze sobą komunikują. Jednym z przykładów jest wzorzec „Command”, który opisuje obiekty wykonujące polecenia. Wzorzec „Memento” rejestruje stan obiektu, dzięki czemu można go przywrócić do zapisanego stanu. Te dwa wzory mogą być używane razem do wykonania odpiąć i Ponów operacje w programie.
Podsumowanie
Każda z trzech kategorii obejmuje kilka innych wzorców projektowych, z których mogą korzystać programiści. Chociaż wzorce stanowią przydatne szablony dla programistów, czasami są krytykowane za to, że są niepotrzebne lub nie są wystarczająco szczegółowe dla niektórych aplikacji. Dlatego chociaż wzorce projektowe są użytecznymi narzędziami do programowania, nie trzeba ich dokładnie przestrzegać, aby stworzyć dobrze zaprojektowany program.