Model szkieletowy
Model krawędziowy to trójwymiarowy model, który zawiera tylko wierzchołki i linie. Nie zawiera powierzchni, tekstur ani oświetlenia jak siatka 3D. Zamiast tego model szkieletowy to obraz 3D składający się tylko z „przewodów” reprezentujących trójwymiarowe kształty.
Modele szkieletowe zapewniają najbardziej podstawową reprezentację trójwymiarowej sceny lub obiektu. Są często używane jako punkt wyjścia w modelowaniu 3D, ponieważ tworzą „ramę” dla konstrukcji 3D. Na przykład grafik 3D może stworzyć model od podstaw, po prostu definiując punkty (wierzchołki) i łącząc je liniami (ścieżkami). Po utworzeniu kształtu można dodać powierzchnie lub tekstury, aby model wyglądał bardziej realistycznie.
Linie w modelu szkieletowym łączą się, tworząc wielokąty, takie jak trójkąty i prostokąty, które razem reprezentują trójwymiarowe kształty. Rezultat może być tak prosty jak sześcian lub tak złożony, jak trójwymiarowa scena z ludźmi i przedmiotami. Liczba wielokątów w modelu krawędziowym jest zazwyczaj dobrym wskaźnikiem szczegółowości modelu 3D.
Renderowanie 3D
Ponieważ modele szkieletowe zawierają tylko wierzchołki i linie, mogą nimi być renderowane bardzo szybko. Dlatego złożony obraz lub animacja 3D można zredukować do modelu szkieletowego, aby można go było renderować i edytować w programie w czasie rzeczywistym. Chociaż reprezentacje szkieletowe animacji 3D były powszechnie używane we wczesnych projektach 3D, obecnie GPU są tak szybkie, że często mogą renderować w pełni zacienione powierzchnie i tekstury w czasie rzeczywistym, przy niewielkim lub zerowym poziomie wlec się.
UWAGA: „Model szkieletowy” może również odnosić się do makiety lub prototypu pliku stronie internetowej sklepu producenta. układ lub Aplikacja projekt.