Codec
Codec to skrót od „coder-decoder”. To jest algorytm używany do kodowania data, na przykład klip audio lub wideo. Podczas odtwarzania zakodowane dane muszą zostać zdekodowane.
A kodek multimedialny nie jest równoważne kompresja mediów, ponieważ możliwe jest zakodowanie pliku bez kompresji. Jednak większość kodeków kompresuje oryginalne dane, zmniejszając rozmiar oryginału filet. To jest ważne dla multimedia pliki, ponieważ często mają one duże rozmiary. Skompresowane pliki zajmują mniej miejsca na dysku i mogą być pobrany szybciej.
Bezstratne i stratne kodeki
Niektóre kodeki to bezstratny, co oznacza, że nie obniżają jakości oryginalnego pliku multimedialnego. Przykłady bezstratnych kodeków audio obejmują Free Lossless Audio Codec (FLAC) i Apple Lossless Audio Codec (ALAC). Kodeki wideo obsługujące bezstratną kompresję obejmują H.264 i QuickTime RLE. Bezstratny kodek może często zmniejszyć rozmiar pliku multimedialnego do około 50% bez zmiany jakości.
Inne kodeki to stratny, co oznacza, że kompresja obniża jakość nośnika. Przykładami stratnych kodeków audio są Adaptive Differential Pulse Code Modulation (ADPCM) i MPEG-1 Layer 3 (MP3). Typowe stratne kodeki wideo obejmują MPEG-2 i HEVC. Większość kodeków stratnych zapewnia zmienne ustawienia kompresji, które pozwalają wybrać stopień kompresji multimediów. Na przykład zastosowanie dużej kompresji do pliku audio może zmniejszyć rozmiar pliku do 10%, ale dźwięk może brzmieć tak, jakby został skompresowany. Jeśli używasz niższego ustawienia kompresji, które zmniejsza rozmiar pliku do 30%, plik może być bliższy oryginalnemu plikowi.
UWAGA: Stratne kodeki są powszechnie stosowane do Streaming nośniki, aby dane mogły być szybciej przesyłane przez Internet.