OpenGL
OpenGL, skrót od „Open Graphics Library”, to interfejs programowania aplikacji (API) zaprojektowany dla wykonanie 2D i 3D grafika. Zapewnia wspólny zestaw poleceń, których można używać do zarządzania grafiką w różnych aplikacje i na wielu Platformy.
Korzystając z OpenGL, a wywoływacz może używać tego samego kodu do renderowania grafiki na komputerze Mac, PClub urządzenie mobilne. Prawie wszystkie nowoczesne system operacyjny a urządzenia sprzętowe obsługują OpenGL, co czyni go łatwym wyborem do tworzenia grafiki. Dodatkowo wiele karty graficzne i zintegrowane GPU są zoptymalizowane pod kątem OpenGL, dzięki czemu mogą przetwarzać polecenia OpenGL wydajniej niż inne biblioteki graficzne.
Przykłady poleceń OpenGL obejmują rysowanie wielokątów, przypisywanie kolorów do kształtów, stosowanie tekstur do wielokątów (mapowanie tekstur), powiększanie i pomniejszanie, przekształcanie wielokątów i obracanie obiektów. OpenGL jest również używany do zarządzania efektami świetlnymi, takimi jak źródła światła, cieniowanie i cienie. Może również tworzyć efekty, takie jak zamglenie lub mgła, które można zastosować do pojedynczego obiektu lub całej sceny.
OpenGL jest powszechnie kojarzony z grami wideo ze względu na jego szerokie zastosowanie w grach 3D. Zapewnia programistom łatwy sposób tworzenia crosssplatform gry lub Port gra z jednej platformy na drugą. OpenGL jest również używany jako biblioteka graficzna dla wielu CHAM aplikacje, takie jak AutoCAD i Blender. Parzysty Apple używa OpenGL jako podstawy MacOS Biblioteki graficzne Core Animation, Core Image i Quartz Extreme.
UWAGA: OpenGL został pierwotnie opracowany i wydany przez Silicon Graphics (SGI) w 1992 roku. Pierwsza wersja została zatwierdzona przez komisję architektoniczną, w skład której wchodziły firmy Microsoft, IBM, DEC i Intel. W 2006 roku SGI przekazała Grupie Khronos rozwój i utrzymanie OpenGL.