Strona główna : Terminy techniczne : Definicja modelu klient-serwer

Model klient-serwer

Model klient-serwer opisuje, w jaki sposób serwer zapewnia zasoby i usługi jednemu lub kilku klienci. Przykłady serwerów obejmują serwery internetowe, serwery pocztowe, serwery plików. Każdy z tych serwerów udostępnia zasoby do urządzeń klienckich, takie jak komputery stacjonarne, laptopy, Tabletki, smartfony. Większość serwerów ma relację jeden do wielu z klientami, co oznacza, że ​​jeden serwer może jednocześnie udostępniać zasoby wielu klientom.

Gdy klient żąda połączenia z serwerem, serwer może zaakceptować lub odrzucić połączenie. Jeśli połączenie zostanie zaakceptowane, serwer ustanawia i utrzymuje połączenie z klientem przez określony protokół. Na przykład plik e-mail klient może zażądać SMTP połączenie z serwerem pocztowym w celu wysłania wiadomości. Aplikacja SMTP na serwerze poczty zażąda następnie uwierzytelnienia od klienta, takiego jak adres e-mail i hasło. Jeśli te poświadczenia są zgodne z kontem na serwerze poczty, serwer wyśle ​​wiadomość e-mail do odpowiedniego odbiorcy.

W grach online dla wielu graczy również stosowany jest model klient-serwer. Jednym z przykładów jest usługa Battle.net Blizzarda, w której znajdują się gry online dla World of Warcraft, StarCraft, Overwatch i innych. Kiedy gracze otwierają Blizzard aplikacja, klient gry automatycznie łączy się z serwerem Battle.net. Gdy gracze zalogują się do Battle.net, mogą zobaczyć, kto jeszcze jest w Internecie, rozmawiać z innymi graczami i grać mecze z innymi graczami lub przeciwko nim.

Podczas gdy serwery internetowe zwykle zapewniają połączenia z wieloma klientami naraz, każdy komputer fizyczny może obsłużyć tylko taki ruch. Dlatego popularne usługi online rozpowszechniają klientów na wielu serwerach fizycznych przy użyciu techniki zwanej przetwarzanie rozproszone. W większości przypadków nie ma znaczenia, do jakiego konkretnego komputera podłączeni są użytkownicy, ponieważ wszystkie serwery zapewniają tę samą usługę.

UWAGA: Model klient-serwer można porównać z modelem P2P model, w którym klienci łączą się bezpośrednio ze sobą. W przypadku połączenia P2P nie jest wymagany serwer centralny, ponieważ każda maszyna działa zarówno jako klient, jak i serwer.

TechLib - słownik komputerowy Tech Lib

Ta strona zawiera techniczną definicję modelu klient-serwer. Wyjaśnia w terminologii komputerowej, co oznacza model klient-serwer i jest jednym z wielu terminów technicznych w słowniku TechLib.

Wszystkie definicje na stronie TechLib są napisane tak, aby były poprawne technicznie, ale także łatwe do zrozumienia. Jeśli uznasz tę definicję modelu klient-serwer za pomocną, możesz odwołać się do niej, korzystając z linków cytowania powyżej.